Slaapproblemen

Als somberheid overheerst kunt u ook veel problemen hebben met slapen. U vindt het moeilijk om naar bed te gaan.

Moeilijk slapen

U durft eigenlijk niet te gaan slapen. U bent bang dat u nachtmerries krijgt of dat u misschien niet meer wakker wordt. Of u schrikt met een klap wakker, helemaal gespitst op mogelijk onraad, gevaar. U kunt uzelf niet meer geruststellen, u kunt niet meer ontspannen. Dan ligt u het grootste deel van de nacht gespannen als een veer te wachten tot de dag begint.

Moeilijk opstaan

Er kunnen ook periodes zijn dat u absoluut geen zin hebt op te staan. Het lijkt allemaal zo volledig zinloos. U hebt geen zin om weer een dag mee te maken. U voelt zichzelf ook zo verschrikkelijk moe. U sleept u maar voort. Het lijkt wel alsof of uw lichaam op geen enkele manier meer doet wat u wilt. Het liefst zou u heel lang heel diep willen slapen en verder niks. Uw omgeving probeert u te stimuleren toch iets te ondernemen. Dit maakt u eerder boos dan dat het u helpt. U voelt uzelf overvraagd, of schuldig omdat u tekort schiet. En dan voelt u zich weer zo ellendig dat u het liefst in bed blijft liggen.

Zelfhulp

Wat kunt u zelf doen om met slaapproblemen na een traumatische gebeurtenis om te gaan? Soms kan een zelfhulpprogramma verlichting bieden. Kijk voor meer informatie eens onder ‘Online hulpmiddelen